eu şi românia

(mi-a dat Cătălina George o leapşă: de ce mă simt român-că. Vreau să o dau mai departe soţului meu, cumnatului şi naşului. să vă văd! :P)

În primul rînd – şi ştiu că am mai spus asta undeva – cred cu convingere ca eu sunt rezultatul geneticii, mediului, culturii de care am avut parte. Nu spun că nu s-ar fi putut mai rău sau mai bine, dar eu sunt un om mulţumit de viaţă şi de mine. Nu mă refer la autosuficienţă, ci la faptul că mă bucur de viaţa mea. De familia mea. De Tomeşti cu toate pădurile lui. Sigur că nici insulele din Grecia nu sună prost, plus că acolo aş fi fost tot ortodoxă. (Eu ca microcosmos mă raportez la lectiile de istorie în care învăţam factorii importanţi în geneza şi dezvoltarea poporului român, unde religia ocupa un loc important 🙂 .)

Dar cine ştie cum aş fi gîndit în germană sau indiană sau coreeană.

Eu, Moni Stănilă, aş fi fost cu siguranţă alt subiect uman într-o altă cultură. Din cauza asta nu pot să înţeleg nici rostul nici importanţa întrebărilor de genul: de ce m-am născut în România? (De ce nu?)

Nu mi-e ruşine că sunt româncă:

-nu mă identific cu românii despre care se spune că fac ţara de ruşine

– nu mă identific cu proasta conducere a acestei ţări

– nu confund statul cu ţara (trebuie să înţelegem clar: ţara e vaca de muls, statul o călăreşte)

– nu mă identific nici măcar cu Brîncuşi sau Cioran

– nici măcar cu Nadia sau Hagi

– absolut deloc cu Dracula

– nu consider că eu, ca persoană umană, sunt rezultatul salariului de rahat pe care îl am

Deci, mă simt româncă pentru că SUNT – şi cînd spun sunt mă refer la cel mai profund sens al acestui verb, la fiinţa mea. Un SUNT mult mai puternic (filosofic, dacă vreţi) decît EXIST. Şi masa există, sau laptopul la care scriu acum. Cînd spuun EU  SUNT, e conştientizarea mea reflexivă. Dumnezeu, cînd i s-a arătat lui Moise pe munte într-un rug de foc, i-a răspuns acestuia la întrebarea cine eşti cu: „Eu sunt cel ce sunt” (Ieşirea, 3; 14). Sigur că eu nu mă refer la mine cu aceeaşi forţă. Starea mea nu e din veşnicie şi îşi are izvorul din Altcineva, pe cînd Dumnezeu e stare pură şi absolută- existînd din veşnicie prin El Însuşi.

Aşa, scuze, cred că am sărit calul. Să revin:

Sunt româncă şi asta nu se va schimba, nici măcar nu m-ar bate gîndul. Nu am nici o problemă cu asta. Nu aş fi vrut să fiu alt om.

Nu spun că aş vrea să mă plantez în faţa blocului la Tomeşti sau că m-aş lega cu lanţuri în România. Aş fi în stare oricînd să plec. Îmi place să călătoresc. Aş vrea să văd toată lumea. Mai puţin America.

Nu îmi doresc să văd America şi: Mulţam , Doamne, că nu m-ai născut în America aia enervantă şi infatuată care consumă jumătate din resursele planetei, mulţam că mi-s de la Tomeşti unde mă simt fain! Că am părinţii pe care îi am, surorile şi nepoţii. Mulţam că mi-s la Chişinău acum, chiar dacă e enervant că plouă de cîteva zile!

4 Responses to eu şi românia

  1. Frumos răspuns, Moni, și îți mulțumesc pentru el. Ai mers pe o zonă profundă, ontologică. Eu am mers mai mult pe criza identitară a acestui popor, criză cu care eu una nu mă pot indentifica și de care prefer să mă îndepărtez. Româncă rămîn și eu, fiica părinților, nepoata bunicilor mei și tot așa. Dar vreau să fiu mai mult de atît și a rămîne în țară pentru mine una ar fi o piedică.
    Poate ne vedem în Timișoara, sînt prin preajmă pînă-n iunie.

    Apreciază

  2. moni stanila spune:

    🙂
    eu sunt in chisinau, cand vii pe aici da un semn 😛

    Apreciază

  3. Azi am aflat, la lansarea lui Felix în Timișoara. Damn, păi poate așa, tu în Chișinău, eu la Londra, o să ne vedem mai des. Pariu că se poate?

    Apreciază

  4. moni stanila spune:

    e posibil 😀

    Apreciază

Lasă un răspuns

