o alta… teologică

ce mă enervează chestia asta cu Christian Greek Orthodox.

.
Păţeam des prin Germania să cunosc pe cineva şi să mă inbtrebe dacă sunt greek or russian orthodox. Şi încercam să explic că sunt orthodox şi punct.
Acum, de cînd am un profil pe fb am văzut că tot mai mulţi se identifică confesional sub acesastă denumire.
.
Dacă credem în statistici („Există minciuni, minciuni sfruntate şi statistici”-A. Barnes) suntem al doilea popor ortodox din lume, după ruşi.
Acum, adevărul e că nu vom şti niciodată care e cel mai numeros popor ortodox. Una e statistica, şi alta realitatea. Poate că nominaţional suntem. Însă, real, am întîlnit puţini ortodocşi. Dacă aş face o încercare, puţini mari ortodocşi cunosc elementar ortodoxia.
În primul rînd dacă recunoaştem Biserica Ortodoxă – cu vechimea ei de milenii, nu putem să o rupem în caractere de tot felul doar fiindcă acum nici 100 de ani, întîistătătorii ei nu s-au înţeles pe calendar. Nu cred că există la nivel de recunoaştere confesională: Christian Greek Orthodox. Şi doar pentru că ruşii îşi dispută cu grecii întîietatea doctrinară şi nu-mai-ştiu-eu-care, nu înseamnă că noi trebuie să facem un joc sau altul şi, pentru că am acceptat calendarul gregorian, să ne considerăm de stirpe greacă.
Neînţelegerea asta mai are, probabil, o rădăcină, şi aceasta cu mai puţin de 400 de ani vechime (în RO) au apărut aşa zişii greco-catolici, în fapt fiind vorba de biserica unită (cu Roma) care a păstrat calendarul şi cultul ortodox. De unde însă nevoia noastră de reformulare a identităţii confesionale???
Ca să vorbim de rit grec şi rus, nu avem diferenţe; însă, mai mult decît atît, ortodocşii nu recunosc greco-catolicii pe motiv că ortodoxia nu constituie doar ritul, deci păstrarea acestuia nu presupune păstrarea comuniunii liturgice între cele două confesiuni.
.
Dacă cineva mă poate lămuri cu un detaliu în plus pentru care ar trebui sa mă numesc christian greek orthodox şi nu ortodox, aştept.
Sau vorbim aici şi de românismul nostru – de „puterea” noastră de subordonare?
.
(Mă rog, neînţelegerile sunt mai multe. Biserica Ortodoxă Română, Greacă, Rusă – sunt alte denumiri care nu au în sine decît interes de jurisdicţie. Dacă ortodoxia e una, şi biserica tot aşa. Şi atunci înţeleg că fac parte din Biserica Ortodoxă din România, nu Română.)
.

2 Responses to o alta… teologică

  1. Lil spune:

    Şi mai simplu: fac parte din biserica Ortodoxă Sapienţei, sau Gorgani sau Antim sau Bucur sau oricare alta (când sunt în Bucureşti), din Biserica Postelnicu’Firea sau Harşu sau Sfinţii Împăraţi sau Madona Dudu sau Sfântu Dumitru sau oricare alta când sunt în Craiova şi în general din orice Biserică din orice loc. De exemplu m-am simţit foarte bine la Bruxelles în Notre Dame de Finisterra. Era catolică.
    Am mai întâlnit oameni enervaţi de Christian Greek Orthodox. În cunoştinţă de cauză, ca şi tine, cu argumente.
    Îmi lipseşte limbajul adecvat instituţional ca să te susţin, dar nu mă abţin: mă bâlbâi că naţionalismul (de fapt trufia naţională) şi creştinismul sunt incompatibile, chiar dacă aparteneţa la o biserică ne defineşte identitatea. Şi nu-mi amintesc nici măcar unde spune sfântul Apostol Pavel că în Hristos nu mai suntem nici elini, nici evrei, nici romani, nici filipeni ci „făptura cea nouă”, prin botez (Galateni?) (sau chiar gălăţeni, de ce nu, dacă ar fi avut timp).
    Măcar ai vrut să spui cât de cât şi asta?

    Apreciază

  2. moni stanila spune:

    aproximativ asta voiam sa spun. pe de alta parte imi sustin identitatea de crestin ortodox. adica nu catolic sau altceva. nu crestin generic

    Apreciază

Lasă un răspuns

